Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Experti označili špatné vědecké týmy. Víme, které to jsou

21. 4. 2011

Ústav fyziky atmosféry: oddělení větrné energie je momentálně ostudou Akademie věd ČR. Jako jediný tým skončil v hodnocení podle školní stupnice s pětkou. Ale i dalších 14 týmů, které obdržely "dostatečnou", má co napravovat.

Průzkum vyšel na zhruba 10 milionů korun. "Pravidelné hodnocení činnosti našich pracovišť vnímám spíše jako výraz společenské odpovědnosti AV ČR za kvalitu dosahovaných výsledků a za hospodaření s veřejnými prostředky," uvedl v rozhovoru pro LN Jiří Drahoš, předseda Akademie věd ČR

 

Slabé týmy

ČTYŘKAŘI:
► Matematický ústav: didaktika matematiky
► Ústav fyziky plazmatu: optická diagnostika
► Ústav termomechaniky: centrum diagnostiky materiálů (pobočka Plzeň)
► Geologický ústav: laboratoř fyzikálních vlastností hornin
► Ústav geoniky: oddělení geofyziky
► Ústav struktury a mechaniky hornin: oddělení seismologie,
oddělení geodynamiky
► Ústav experimentální botaniky: laboratoř stresové fyziologie
► Ústav experimentální medicíny: laboratoř tkáňového inženýrství
► Ústav živočišné fyziologie a genetiky: laboratoř biologie
nádorů, laboratoř fyziologie výživy
► Filozofický ústav: oddělení pro dějiny novější české a evropské
filosofie, oddělení pro studium a edici díla J. A. Komenského
► Orientální ústav: oddělení východní Asie
► Ústav pro jazyk český: oddělení současné lexikologie a lexikografie

PĚTKAŘ:
► Ústav fyziky atmosféry: oddělení větrné energie

Většina dostala dvojku
Práci vědců posuzovalo přibližně 600 zahraničních expertů, kteří hodnotili necelé čtyři stovky pracovišť. Podle jejich závěrů pak komise, ustavené dle jednotlivých vědních sekcí, oznámkovaly všechny výzkumné skupiny pětibodovou stupnicí jako ve škole.

Téměř 60 procent týmů dostalo dvojku, necelá pětina jedničku a přibližně stejný počet obdržel trojku.

Co se stane s týmy, jejichž známky nijak neohromily? LN se ptaly profesora Jiřího Drahoše.

 

"Máme zájem podporovat zejména ty nejlepší."

LN Je metodika vašeho hodnocení srovnatelná s cizinou?
Naprosto.

LN Takže "jedničkáři" jsou na světové úrovni?
Určitě na špičkové, pokud pominu top kategorii laboratoří, kde pracují nositelé Nobelových cen.

LN Co bude se čtyřkaři?
Pokud má ústav více týmů s trojkami a čtyřkami, dostane v každém případě méně peněz. Máme zájem podporovat zejména ty nejlepší. Když někomu přidáme, musíme někomu ubrat. Ale o financích se v tuto chvíli ještě nebavíme.

LN Dostal po minulém hodnocení před pěti lety nějaký ústav nejhorší známku?
Kdo měl tzv. "trojku", získal méně peněz a bylo na řediteli, aby adekvátně reagoval. Musím ale říci, že hůře hodnocené ústavy se během několika let výrazně zlepšily. Současné hodnocení pak jednoznačně ukázalo, že během uplynulých pěti let v Akademii věd výrazně vzrostla kvalita a kvantita produkovaných výsledků, i když je pravda, že k tomu nepřispěly všechny týmy stejnou měrou.

* LN Nyní dostal jeden tým pětku. Co se s ním stane?
Akademická rada nemá ambice ani pravomoc rušit jednotlivé týmy. Pro ústav to bude znamenat méně finančních prostředků a je na řediteli, jaká opatření ke zlepšení situace přijme.

(zdroj: http://www.lidovky.cz/experti-oznacili-spatne-vedecke-tymy-vime-ktere-to-jsou-p2a-/ln_veda.asp?c=A110419_162927_ln_veda_spa)

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář